2010. július 28., szerda

Paradicsomos feltét tésztákhoz

Mindez úgy kezdődött vagy 10 éve, hogy szerettem volna megmenteni egy nagy kosár, hatalmas befőzőparadicsomot. A vége az lett, hogy a kicsi mélyhűtőm zsúfolásig megtelt vele... És azóta is rendszeresen készítem az akkor rögtönzött tésztafeltétet, nem tudom megunni az ízét.


Az alap ízkombináció az ilyen paradicsomos tésztaszószoknál persze nagyjából ugyanaz, nem fogok meglepetéssel szolgálni, legfeljebb egy-pár fogással kiegészítem a hasonló recepteket.
Méricskélni nem szoktam, de most igyekszem egy kb. 4 személyes vacsorához igazítani a mennyiséget. Szóval nem feltétlenül autentikus, de én így csinálom:

Hozzávalók:
kb. 80 dkg szép, érett paradicsom
(olíva)olaj
2 nagy vöröshagyma és legalább egy fej fokhagyma
só, frissen őrölt fehérbors
1 ek bazsalikom, rozmaring
1 tk kakukkfű

1) Az egész paradicsomokon X alakú bemetszést ejtek, 1 percre forró vízbe pottyantom és lehúzom a héjukat. A gyümölcshúst összeaprítom amolyan tessék-lássék formán, nem kell szépen.
2) Közben kevés (olíva)olajon hagymát és fokhagymát pirítok és ehhez adom a paradicsomdarabokat. Erre sót teszek, borsot tekerek, bazsalikomot, rozmaringot morzsolok, összekeverem és fedő alatt párolom. És kakukkfüvet is szoktam hozzáadni egy jó adagot. Bevallom, egy kis ideig matekoztam, mire meg tudtam fogalmazni, mennyi fűszerszámot ajánlok ennyi paradicsomhoz. Mindig az ízek és az illatok diktálnak ez ügyben.
3) Nem párolom túl hosszú ideig, igyekszem inkább megőrizni a frissességét. Ha amolyan sűrű kivonatot szeretnél inkább, sokáig főzd, amíg a lé el nem párolog.
4) Merülőmixerrel pépesítem és mindig reszelek bele fokhagymát a végén. És utánafűszerezek.

Ezt a szószt szoktam például hagymán, fokhagymán piruló, fehérborral párolt és persze ugyanazokkal az ízekkel fűszerezett darált húsra önteni és összerottyantani. Ugyanez zöldségekkel is remekül működik. Bármilyen tésztára, sajt (parmezán) alá isteni finom, akár makaróni, spagetti, akár fusilli, canelloni vagy lasagne készül. Vagy pizza.
Ha nem zavar a celofánszerű paradicsomhéj az ételedben vagy nagyteljesítményű konyhai géppel jól összepürésíted a szószt, akkor a hámozást megspórolhatod. Én a szokásosnál - a recepektben előírtnál - általában több zöldfűszert használok. Egy kis frissen vágott bazsalikomlevél csodákat művel a feltálalt étellel.
Ez a recept kis adagban egy adag ételhez és nagy adagban, a szűkösebb időkre eltéve is jól működik. Télen olyan jó érzés elővenni egy adagot az illatos nyárból. Én mélyhűteni szoktam, de biztosan működik spájzba téve is kevés tartósítószerrel. Vagy jobban felfőzve, tetejére kevés olajat öntve biztosan tartósítható valamilyen szer nélkül is.
Ha nincs ideje a paradicsomnak és gyorsan össze szeretnék dobni egy ilyen ételt, inkább a hámozott paradicsom konzervet használom. A konzervet kinyitom, a tészta főzővize alatt meggyújtom a lángot és kb. 25 perc múlva már lehet is enni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...