2010. december 22., szerda

Mézesbáb


Nagyon szép, a szeretteitekkel együtt töltött
karácsonyt szeretnék kívánni,
illatosat, ízeset, fényeset.


Kisült már a kalácsom

Bár gondolom, hogy már megsütöttétek a mézesetek, azért csak lejegyzem az én receptem is: egy igen régi újságból származik, azokból az időkből, amikor elkezdett nyiladozni az érdeklődésem a sütés iránt. Úgy nevezték, karácsonyi mézesbáb. Ez nagyon tetszett, mert olyan mesés. Azóta is, már legalább 18 éve megsütöm minden karácsonykor. Finom állagú. Szezám-, len-, tök- és napraforgómaggal díszítem, ez saját ötlet. A mézeskalácsíráshoz még van mit gyakorolnom...

Hozzávalók:
30 átszitált finomliszt
10 átszitált porcukor
1-1 kávéskanál szódabikarbóna, őrölt fahéj, szegfűszeg és szegfűbors
10 dkg langyos méz
1 tojás
1 ek puha vaj
1 tojássárgája a kenéshez
magok a díszítéshez

1) A liszt felét, a porcukrot, a fűszereket és a szódabikarbónát keverd jól össze. A szegfűszeget és szegfűborsot kávédarálóval őröld meg, amit utána pár napig szellőztetni kell. Ez gyerekjáték, de ha nincs rá mód, mozsárban vagy fadeszkán egy nagyobb kés nyelével össze lehet nyomni, törni őket. De a kész mézeskalácsfűszer is szóba jöhet, ha tetszik. (Nekem nem jön be.)
2) Ebbe jön a méz, a tojci és a puha vaj. Dolgozd bele, majd a többi lisztet adagonként gyúrd a ragacsos masszába. A liszt minőségétől függhet az állag, ezért ha nem elég szilárd, egy kicsivel több is mehet bele.
3) 6-12 óra pihenés következik, ezt ajánlja a recept. Az én tésztám most 24 órát állt.
4) Kis adagokban érdemes kinyújtani lisztezett deszkán olyan vastagra, amilyennek szeretnéd, majd kiszúrni különböző formákkal.
5) Tojássárgájával egyenként megkenegetem, magokkal díszítem vagy csak megszórom és megy a sütőpapírral bélelt sütőlapra. Vigyázat, kissé megnő.
5) Az a tapasztalatom, ha épphogy csak megsütöm kb. 10-12 perc alatt és hagyom egy picit hűlni a sütőlapon, nekem valahogy puhábbra sikerül. Persze ez is megkeményedhet, de dobozban finom lesz.

Aranyszín cérnára kötöm és felteszem a karácsonyfára. Az illat hetekig belengi az egész szobát.
Ha mégsem készültél el vele, még beleférhet az időbe, kellemes sütögetést.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...