2011. szeptember 19., hétfő

A kelkáposzta-fasírt és társai

A kelkáposzta-fasírt és csicseriborsó-saláta

Hol egy tököt, hol egy káposztát, hol egy vödör körtét kapok csak úgy, amit mosolyogva, büszkén nyújt át a gazdája és én örülök. És akkor jön a fejtörés: mi a csudát csináljak nagy hirtelen az ilyen ajándékokból? Szeretek úgy főzni, hogy jóval előre kigondolom, de ha csak úgy beállít egy-egy váratlan zöldség a konyhámba - amiből a gazdája lehet, hogy akár Dunát is rekesztene -, ki kell találni valamit, kérem szépen. A kelkáposztafej utolsó negyedéből pl. valami olyasmit, ami talán nem emlékeztet annyira a kelkáposztára. És ez nem is annyira nehéz.
Ilyenkor kerül elő a jó öreg fasírt ötlete, amit sok fajta zöldségből el lehet készíteni, kelkáposztából pedig kifejezetten nagyon finom. És olcsó. Egyszer vendégeskedés közben kóstoltam és kapva a remek ötleten azóta jómagam is többször elkészítettem már. Csupán egy dolgot kérdeztem meg ott, a serpenyő mellett nézelődve: hogy a káposztát megfőzik, ugye?

Hozzávalók 2-3 főre:
egy közepes fej kelkáposzta negyede
egy fél kávéskanálnyi szódabikarbóna
1 közepes vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
2 száraz zsemle
esetleg 2 dl tej
majoránna
2 kisebb tojás

frissen őrölt fehérbors
3-4 evőkanálnyi zsemlemorzsa
olaj a sütéshez

1) A kelkáposztát megtisztítom, nagyjából leveleire szedem és sós vízben megfőzöm. A főzővízbe teszek egy kevés szódabikarbónát, azt hallottam, akkor nem puffaszt utólag. (Lehet, hogy ezt mindenki tudta már rajtam kívül...?) Ha roppanósra, de már puhára főtt, leszűröm és hagyom szikkadni, kihűlni.
2) Közben a két zsemlét beáztatom a tejbe és ha felitták, még kapnak egy kis vizet. Nem muszáj tejben áztatni, csak kíváncsi voltam, van-e jelentősége. Szerintem a jelen esetben nincs.
3) A kelleveleket felaprítom, amennyire csak tudom, de ha van valami hiper-szuper robotgéped, hajrá, apríts azzal. A zsemléket jól kifacsarom, mert az összeállításnál a nedvesség hátráltató tényező.
4) A hagymákat kis lyukú reszelőn reszelem hozzá, vagy aprítsd fel és pirítsd meg előre, ha van kedved.
5) Minden más hozzávalóval gyúrd össze és ne lepődj meg, hogy egy kicsit hígabb a masszád. Ebből lapos pogikat formázok, azokat frissen lereszelt zsemlemorzsába forgatom és egy kevés olajban kisütöm mindkét oldalát. A lágy pogikkal bánj óvatosan, de mire megfordítod őket a serpenyőben, a tojás össze fogja kötni a masszát.

A fűszereket adagold az ízlésed szerint és kísérletezz bátran más zöldségekkel is. Lencsefasírtot készítettem legutóbb kissé keleties fűszerezéssel, amiből azt a tapasztalatot is megőriztem, hogy finom, finom, de elég kb. 20 dkg lencséből elkészíteni. No, lényeg, hogy az ügymenet hasonló mindegyiknél: a puha, főtt zöldséget alaposan szűrd le, aprítsd, pürésítsd, fűszerezd stb.
Mit szóltok ezekhez?

lencsefasírt római köménnyel, korianderrel
csicseriborsófasírt garam masalával
gombafasírt sok kakukkfűvel és fokhagymával
sárgarépafasírt köménnyel és majorannával
borsófasírt sok petrezselyemmel és fehér borssal
karfiolfasírt szerecsendióval
sütőtökfasírt egy kis krumplival keverve, rozmaringgal vagy korianderrel
vagy ahogy teccik

A kelkáposzta-fasírt azért is jó, mert az év szinte bármely szakában elkészíthetjük, de sok hasonló étel születhet más zöldségekből is, amik körbevesznek minket az évben. Tegnap a már lejegyzett csicseriborsó salátával tálaltam, igencsak jól esett. Remek vegetáriánus étel. Egy kis fűszeres tejfölöntet jól állhat neki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...