2012. június 9., szombat

Házi vajkrém, mert boldogok a sajtkészítők

- Mit mondott?
- Nem hallottam, éppen a nagyorrúval beszéltem.
- Azt hiszem, azt mondta, "Boldogok a sajtkészítők".
- Miért emeli ki a sajtkészítőket?
- Nyilván nem szó szerint kell érteni, ugyanúgy vonatkozik bármelyik tejipari termék készítőire. 
Monthy Python - Brian Élete 08:20-tól

A kimelegített, lecsepegett tejföl és a zöldfűszerek 
csak arra várnak, hogy jól összekeverjem őket

Az egyik nagymamám még vajat köpült nekem, mindkét nagymamám kredence tetején ott aludt a tej a köcsögben. Kíváncsian figyeltem, ahogy a drága Marika néni sütőben melegítette ki az aludt tejet egy tepsiben és túró lett belőle. Jártam én Édesanyám szülőfalujában a szomszédba a kék tejeskannával, ahol imádtam nézni, ahogy a Józsi bácsi megfejte a Rózsát meg a Bimbót. Meg Édesapám szülőfalujában a tejcsarnokba, ahová a falubeliek 15-20 literes(?) kannákban hordták össze a tejet minden este rituálészerűen. Kaptam én párszor, 1-2 éve a 85 éves szomszéd Manyi nénitől 5 liter házitejet, hogy ők ennyivel már nem tudnak mit kezdeni, de azért nem mondott le a vásárlásról. Így történt, hogy altattam én is 5 liter tejet és melegítettem ki a túrót, amiből lett jó túrós lepény. Imádom a finom sajtokat. És, igen, érdekel a "sajtkészítés".

Az elmúlt hat hétben nem vittem túlzásba a főzést, to say the least. Már vártam, hogy vajon mi lesz a következő. Vártam és végre jött is egy ötlet, egy történet, ami felcsigázott és ez történetesen a házi "vajkrémről" szólt. Így történt, hogy a szokásostól eltérően 20%-os tejfölt vettem, a mikróban kezdtem el melegíteni, amit aztán egy kicsit fel is robbantottam, de tényleg csak egy kicsit, a maradék pedig egy sűrű szövésű műanyag szűrőben pihengetett a hűtőben három napon át. Én pedig újból várakoztam.
Mindez azért, mert megfogadtam, hogy úgy csinálom, ahogy a Zsu elmesélte nekem, aki szintén nagyon szereti a sajtos vagy túrós (ki a csuda tudja, mi is ez ...) kencéket. Aztán hogy majd ízesíthetem, ahogy teccik. Hűűűű ... Nagy köszönet Zsunak még egyszer :)
A kedvem szerint pedig csak 12%-os tejfölt vettem volna és a legkisebb lángon 3-4 perc alatt szépen kimelegítettem volna, de hát majd legközelebb kipróbálom úgy. Látszik, hogy nem értek a mikróhoz: hiába vettem le a teljesítményt, a "pár percig melegítjük"-ből az lett, hogy 1:10 alatt felrobbantottam a tejfölt, a pohara pedig szépen összetöpörödött...én meg jót mulattam, miközben a szűrőbe mentettem a maradékot. A takarítás már nem volt ilyen vidám, most viszont csillog-villog a gép ...

Hozzávalók kb. 2 személyre:
1 kis doboz 20%-os tejföl
1 sűrű szövésű műanyag szűrő vagy pelenka

frissen őrölt fehér bors
petrezselyem
metélőhagyma

1) Ha jobban értesz a mikrohullámú sütőhöz, mint én, távolítsd el a tejfölös pohár tetejét és pár perc alatt melegítsd át a tejfölt. Ha bizonytalan vagy mint én, egy kis edényben, alacsony lángon megteheted ugyanezt, de ne hagyd magára.
2) Ha átmelegedett illetve elkezdett kicsapódni, egy sűrű szövésű műanyag szűrőbe vagy egy pelenkából eszkábált kis kendőbe kell átönteni az egészet és hagyni, hogy lecsöpögjön a hűtőben.
3) Az alapanyagra 3 napig kell várnod, amikor is jöhet a második izgalmas és egyben kreatív rész, az ízesítés. Most csak tengeri sót, kevés fehér borsot, metélőhagymát és petrezselymet tettem hozzá.
4) A Zalaco molkés tönkölybúzakenyerével, egy kis további zöldfűszerrel tálaltam. Az elveimre fittyet hányva egy szép, húsos paprikát és egy paradicsomot is kerítettem mellé. Imádtam. Fotó ez alkalommal nem készült, az aparát elutazott Édesanyám retiküljében.

Minél lágyabban szereted a sajt- vagy vajkrémet, annál kevesebbet pihentesd. 3 nap után igazán sűrű, villával morzsalékosra nyomkodtam.

Néztétek már, mi mindent tesznek a a legtöbb bolti vajas, sajtkrémes, túrós kencébe? Ha nem kértek az állományjavítókból, inkább csapjatok fel "sajtkészítőnek". Megpróbálhatjátok újraalkotni a megszokott, bolti ízeket.
"Magyaros vajkrém" piros porpaprikával, apróra vágott talán piros húsú paprikát és kis hagymával vagy, ha úgy tetszik, pirosarannyal vagy Édes Anna paprikakrémmel.
Rokfortos vajkrém: keverj hozzá villával áttört rokfort sajtot mondjuk egy kis metélőhagymával. Retekkel. Hmmm...
Mediterrán vajkrém: apróra vágott olívabogyó, egy kis fokhagyma és egy kis rozmaring vagy szurokfű
Tormás vajkrém: házi reszelt torma, só
Kakukkfüves fokhagymás vajkrém?
Aszalt paradicsomos, zelleres vajkrém?

Reggelire, tízóraira, vacsorára, előételnek, kerti partikra,  piknikre, sok finom ropogós zöldséggel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...