2014. április 21., hétfő

Sárgarépatorta zabpehelyliszttel és citromos mascarponekrémmel

 Omlós. fűszeres, szaftos sárgarépés sütemény

Hát, az úgy kezdődött, hogy készülődvén a húsvéti ebédre megtisztítottam egy nagy csomó zöldséget, többek között vagy másfél kg sárgarépát, mert bár nem ez volt cél, minden fogásba került belőle. A sütibe is egy nagy maréknyit pucoltam. És így lett a húsvéti sütink "répatorta". Nem tortaként került az asztalra, mert az egész ünnepi hétvégére ezt az egy sütit készítettem és szerettem volna, ha kitart. Másrészt, ismerve az ünnepi menüt, gondoltam, hogy egy szelet helyett egy falat süti is elég lesz az ebéd után vagy nasinak. Erre mi sem alkalmasabb a kevert tésztánál. Így lett ebből a rengeteg hozzávalóból egy nagy tepsi, majd másfél kiló  desszert, ráadásul kétféle.

Az eredeti cukkínis sütemény receptemhez képest a következő változtatásokat eszközöltem ez alkalommal: 

Hozzávalók:
4 szép tojás
30 dkg nyírfacukor
2,5 dl extra szűz olívaolaj
1 csapott teáskanál vaníliapor
őrölt fahéj és szegfűszeg
fél csomag sütőpor (az Alnatura foszfátmentes)
1 kávéskanál szódabikarbóna
35 dkg zabpehelyliszt
10 dkg durvára vágott dió
40 dkg megtisztított, lereszelt sárgarépa

házi sárgabaracklekvár nyírfacukorral
10 dkg 60%-os étcsokoládé
1 evőkanál étolaj (jellegtelen ízű)

1 doboz mascarpone,
talán 1 dl habtejszín
1 már kicsavart, igazi, házi biocitrom
kevés édesítőszer vagy a kedved szerint bármilyen cukor vagy méz

Lédús, lehetőség szerint édes répát válassz, ne olyan hatalmas "gyári" darabbokat. A kislyukú reszelőn reszeld le szépen türelmesen az összeset.
A következő három fő hozzávaló miatt egészségesebb sütinek is nevezhetnénk, ám nem biztos, hogy ez a kombó mindenkinek bejön:
Az extra szűz olívaolajat akkor használd, ha nem üt át az íze az ízek összességén. Szagolj csak bele az üvegbe és ha bizonytalan vagy, inkább felezd meg a mennyiséget és pótold ki olvasztott vajjal.
A zabpehelyliszt miatt nagyon omlós lett a tészta, amit mondjuk én imádok, de ha ez nem tetszik és nem akarsz óvatoskodni a vágásnál és állandóan morzsákat takarítgani, használj fele-fele fehér- és zabpehelylisztet.
A nyírfacukor mennyisége azonos volt a cukoréval, sőt, ha jól emlékszem, kevesebbet is tettem bele, de nekem még így is annyira édes lett, hogy legközelebb még jobban lecsökkentem az adagot. - Tudjátok, nagy remények ébredtek bennem, amikor megjelent a nyírfacukor mint egészséges alternatíva. Hiába drága, mégis sokkal jobb érzésekkel ehetek ezután süteményt, ha úgy tartja kedvem, gondoltam magamban. Ám amikor felfedeztem a doboz hátulján, hogy a nyírfacukor is 100% szénhidrát, kissé lelankadt a kezdeti lelkesedésem.... De hát mi is lenne? Hiszen minden természetes édesítőszer szénhidrát. Szóval erről ennyit.
Szeretem a fűszeresebb ízeket és kissé megborult a kezemben a szegfűszeges zacsi. Meg is kaptam "karácsonyi süti" megjegyzést és legközelebb azért óvatosabb leszek.
Én még mindig jobban kedvelem a darabos diót, nagyon finoman megsül a tésztában.

Egy nagy tepsiben sütöttem és pár óra pihentetés után kettévágtam a tésztát.
Az egyik felére vastagon baracklekvárt kentem, majd az olajjal felolvasztott csokoládét rácsorgattam és eloszlattam a tetején.
A másik feléhez egy citromkrémet készítettem, amihez egy olyan csodálatos, igazi házi citromot használtam, amit néhanapján kapok, nagyon megbecsülök és nincs szívem még az utolsó rostját sem kidobni. Nagyon vékony a héja, a fehér réteg szinte teljesen hiányzik, viszont nagyon lédús. Ezért nagyon egyszerűen fogtam a már kicsavart citromot és a robotgéppel péppé daráltam, már amennyire képes volt a gép. Hozzáadtam a többi hozzávalót és egy perc múlva és pár kóstolás és kevés további citromlé hozzáadása után késznek is nyilvánítottam a "citromkrémet" annak ellenére, hogy a gép nem tudott elbánni sok sok kicsi citromdarabbal. Egy darabig tűnődtem, hogy betöltsem-e a tésztát, de úgy döntöttem, hogy inkább a sütikockák mellé kínálom. Bevált! Szépen kiegészíti a darabos, édes tésztát.

Ha valóban tortát készítek, akkor a tészta felét veszem. A citromkrémet a tejszín nélkül készíteném és egyszerűen a torta tetejére kenném. A tésztát esetleg előtte megkenném, beitatnám (felmelegített?) citromdzsemmel, majd a krém tetejét finoman ívelt citromhéj forgácsokkal díszíteném, ha lenne ilyen kütyüm, ami nincs, de talán érdemes lenne beszerezni, mert azért elég csinosan festene. Ha jobban tetszik, narancshéjat és -levet is használhatsz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...